ShoutMix chat widget


07 July 2010

Day 6: VE dan ECG

"terima kasih sebab sudi singgah.penulis sangat mengalu-alukan sebarang tambahan atau teguran andai penulis melakukan sebarang kesalahan dalam penulisan ini"

alhamdulillah, masih hidup lagi ketika menekan huruf huruf ni untuk menaip. hari ni, hari keenam aku dalam praktikal ni. so, macam biasa la. cuma hari ni, aku ke hospital tidak skali ngan keri. aku keluar awal sket, sebab aku pergi dekat masesin atm dekat umah aku. name mesin atm tu, Sberbank. cucuk2 duit sket, pastu naik van tambang ke hospital.

dalam pukol 845 pagi, aku dah tiba di hospital. Tegur2 patient yang duduk duduk dekat sofa kat depan ward. lepas tu, aku menuju ke tempat kitorang lepak cam biasa. dalam pukol 9 pagi keri pun sampai. dalam pukul 910 pagi, Dr Roman dah tiba dekat hospital, dan berjumpa kami. tapi masa tu, hanya ada aku, keri ngan pidot. muka Dr Roman da berubah. cam ada sedikit kecewa.

pagi ni, aku ditugas untuk hantar memo dekat bilik doktor. tapi aku tak tahu kat mana, kebetulan bilik professor jabatan terbukak. aku engat tak nak masuk, tapi aku tak ade jalan lain. so, tanya la prof tuh. hahaha. ase cam lega, sebab prof tak kerek. tak macam nurse2 yang lain.

selepas tu, aku turun ke floor khai ngan syafiq, pergi mnyibuk2 dekat situ. tapi kat diorang pun tak ada kerja jugak. selepas borak2 kejap, aku naik ke floor ak kembali. duduk duduk kejap, tiba tiba nurse jabatan aku tu suh kitorang follow sorang macik ke gynecologist dekat gyne department dekat tingkat 5. keri follow macik tu ikut lift, aku pidot, ngan aisya, dengan atika abriza ikut tangga.

kitorang follow macik tuh sampai la bilik doc tuh. dalam bilik tu, aku dengar diorang cakap2 dalam russian. sedikit sahaja yang aku faham. makcik tu, sbenarnya ada masalah nak buang air kecil. russian cakap, nyederzheniem maci. selepas bincang2 beberapa lama, macik tu naik ke atas kerusi khas untuk Vaginal Examination VE. tapi aku ngan keri tak tengok VE tuh, hanya atika, pidot, ngan aisya yang dibenarkan dekat dengan doktor tuh.

lepas beberapa lama, procedure tu da siap. diorang bincang2 lagi, tapi aku tak berapa tangkap apa yang diorang cakap.

masa follow macik tu kembali ke ward, aku tanya budak2 pompuan sal tadi. ruparupanya, macik tu jugak sakit dalam serviks. doktor tu masukkan alat, nama speculum ke dalam vagina makcik tu dan luaskan untuk pemeriksaan. makcik tu pernah beranak. masa doktor masukkan jari untuk cek. bila wat kuar balik, ada darah. doktor tu cakap, mucous lining kat serviks macik tu dah takde. so, dalam serviks makcik tu sangat kering. pidot cakap, makcik tu suffer gila mase doktor masukkan jari. yes, bila takda moisture, memang la sakit.

selepas hantar macik ke ward, kami dudukduduk dekat tempat biasa. tiba tuba lady gaga datang. oh. terlupa. nurse yang bertugas hari ni, muka sejibik cam lady gaga. tapi more beautiful la.. dye ambil alat ECG dan bawak ke satu bilik patient. dan buat ECG dekat salah sorang patient tu. senang jugak. sebab dekat case yang dalam tu ada ECG tuh, dah ada instruction, kat mana nak letak rod, warna dan segala bagai. tak macam yang aku belajar dalam kelas fisio dulu. ni laagi senang.

nurse jugak tunjukkan kami bacaan ECG yang betol, dan jugak yang salah. kalau dapat bacaan salah, kne la betulkan balik node2 dekat bahagian2 tertentu dekat dada.

selepas ECG kat patient tu siap, nurse tu mintak salah seorang daripada kitorang jadi volunteer. ada la seorang sahabat kami, lelaki, yang rela. terima kasih la diucapkan kepada dye, sebab kami dapat belajar lebih lagi. mesti malu gila, sebab kena bukak baju depan semua orang, termasuk lah perempuan2 kelas kitorang dan kelas khai.

seleps tu, kami pun lengkapkan diari, dan bagi dekat lady gaga untuk autograph. hahaha. lady gaga tu, Diana yang bagi nama.

masa balik rumah, aku dengar budak2 batch aku cakap, diorang da buat sgala jenis injection, procedure, sanitary, tolong pharmacist, macam2. skali ada jugak terdetik rasa cemburu, tapi sabar je lah. sebab rezeki pun bertangguh. mungkin ada kebaikan untuk aku satu hari nanti.

No comments: